Literature Kapurwan Desa Gulingan

From BASAbaliWiki
Desa Gulingan.jpeg
Title (Other local language)
Photograph by
Website Desa Gulingan
Author(s)
Reference for photograph
Subject(s)
    Reference
    Related Places
    Desa Gulingan
    Event
    Related scholarly work
    Reference


    Add your comment
    BASAbaliWiki welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.

    Description


    In English

    In Balinese

    Kapurwan D sa Gulingan, Mengwi

    Pulo Bali satios kaloktah antuk kaw ntenan pelemahannyan san gumanti ngulangunin kayun san rauh nyingakin, taler kasub antuk kesustraan Bali san w nten ring tengah masyarakat bali puniki. Ring Pulo Dewata puniki w nten makudang-kudang kapurwan d sa san w nten ring krama Balin , kapurwan utawi asal usul d sa ring Bali w nten ring Kesusastraan Bali Purwa sekadi Babad, purana miwah san lianan. Mengwi dumun kaparinama antuk Mengepura utawi Mangupura, Mengwi w nten 15 desa lan 5 kelurahan. Indik d sa pakraman adat kaw ntenan desa san unik ring Desa Gulingan, Mengwi. Maosang parindikan kaw ntenan D sa Gulingan, san w nten ring Kecamatan Mengwi, wewidangan jagat Badung, wantah maparang indik sejarah . Ring kapurwan punika w nten paiketanipun ring makudang-kudang wastan Banjar, san mangkin w nten ring Desa Gulingan. Saking d sa pakraman punika kekepah malih limang banjar sakadi : Banjar Batulumbung, Banjar Tengah, Banjar Lebah Sari, Banjar Babakan, Banjar Angkeb Canging. Kapurwan patut pisan malarapan antuk cihna bukti san w nten ring d sa Gulingan, w nten bukti-bukti sekadi wewangunan kuno, patung-patung, prasasti tambra, sila, rajata, kanaka , purana lan babad miwah sane lianan. Manut sakadi punika, kaw ntenan Desa Gulingan, wawu kapanggih ring sajeroning Dwijendra Tattwa lan babad inggih punika Babad Brahmana lan Babad Mengwi. Ring Babad Mengwi puniki nyritayang Raja-Raja Mengwi miwah sejarah Mengwi. Ring Babad Brahmana nyritayang antuk pandita Hindun , ida mapesengan Dang Hyang Nirartha san ngambel swadharma pacang ngraksa ajah-ajahan suci, Babad nikinuturang indik palampah Ida Dang Hyang Nirartha, pandita Hindu saking jaman Majapahit. Babad niki taler nyaritayang kasaktian Ida san kaaksi olih para wargine tur pura san cen manten san kakaryanang Ida tur olih akudang warih Ida. Ring Dwijendra Tattwa w nten sane nyritayang ring Brambangan Blambangan , ring Blambangan puniki kabentuk soroh Brahmana Kaniten san mapesengan Ida Rai Istri Ida Padanda Istri Rai , Ida Padanda Sakti Telaga Ida Pedanda Sakti Ender lan Ida Padanda Kaniten. Kacaritayang mangkin Ida Padanda Sakti Telaga utawi Ida Pedanda Sakti Ender puniki urak-urakan sakewanten ida sakti tan patandingan. Ring desa Gulingan puniki w nten makudang-mukudang mitos sane kauningin ring krama desa Gulingan. Mitos puniki wenten paiketannyane sareng kapurwan Desa Gulingan, Mengwi. Silih tunggil mitos supatan Ida Pedanda Sakti Ender san ten dados ngangen pintu kuadi panil ring Banjar Tengah , ten dados w nten sulinggih ring Banjar Batulumbung, yening sumpat puniki kalanggar sang sulinggih pastika ida keni sengkala. Warsa 2013 w nten peranda sane mepesengan Alm Ida Pedanda Putu Kemenuh ring Griya Bun keni sengkala ring banjar batulumbung, Pamastun punika kalambukin san sampun kawedar olih Ida Pedanda Sakti Ender san dumun kasedayang, raris nyakala. Mitos san unik ten dados ngaryanin acara ngangen be guling ring banjar lebah sari desa Gulingan. Kacriyang krama banjar puniki ngaryanin guling, krama d sa puniki magrudugan paling ngengkebang guling krana Ida Pedanda Sakti Ender niki seneng nunas majeng ring anak lianan. Serauh ne ida ring Mahapura ida mataken sareng krama san meneng ring banjar tengah napi san kaengkebang nika ning? sami kraman mauk ida, sane kaengkeban puniki timun guling, lantas ida ngenika yening nika timun guling, pastika nika timun guling sesampun ida budal, kraman nyingakin guling san sampun dados timun guling. Lantas Ida Peranda Sakti Telaga niki nyupat mangda banjar puniki benyah. Mitos puniki unik krana sami krama balin seneng pisan nganjeng be guling nanging ring banjar Lebah Sari puniki ten dados ngaryanin acara pesta ngangen be guling. Selanturnyan Ida Padanda Sakti Telaga nglanturang pamarginnyane ring kangin, ring pesandekan ida utawi genah yoga ida ring basa jawa kuno sane maarti pangulingan. Kruna pengulingan dados kruna gulingan, san mangkin kawastanin dados D sa Gulingan. D sa Gulingan puniki makudang-kudang genah ida mesandekan utawi genah yoga. Sejarah lan mitos desa patut kauningin tur ajeg ring krama bali n . Punika mawinan tan surud-surud jagi nunas ring krama bali samian, ngiring setata ngrajegang kapurwan bali druen , mangda rajeg ring angga, saha mangguhang karahajengan ring jagate, prasida raris mangguhang tetujon umat Hindun . San kaping untat iraga sareng sami sapatutnyan oneng ring raga lan sang pandhita punika sidhi, piteket-piteket anak lingsir pastika manados nyekala.

    In Indonesian

    Sejarah Desa Gulingan, Mengwi

    Pulau Bali selain terkenal dengan keberadaan alamnya yang sangat mempesona siapa saja yang melihatnya, selain itu juga terkenal dengan Kasusastraan Bali yang ada di tengah peradaban masyarakat Bali ini. Di Pulau Dewata ini ada banyak sekali sejarah desa yang ada di kehidupan masyarakat Bali, sejarah atau asal-usul desa di Bali terdapat dalam Kesusastraan Bali Purwa (Tradisional) seperti Babad, Purana dan yang lainnya. Mengwi dahulu bernama Mengepura atau Mangupura, di Mengwi terdapat 15 desa dan 15 kelurahan. Mengenai desa pakraman.adat keberadaan desa yang unik di Desa Gulingan, Mengwi. Membicarakan mengenai keberadaan Desa Gulingan, yang ada di Kecamatan Mengwi, Kabupaten Badung, sekedar menjelaskan tentang "sejarah". Pada sejarahh tersebut ada kaitannya dengan beberapa nama banjar (dusun), yang sekarang ada di Desa Gulingan. Dari desa pakraman tersebut dibagi lagi menjadi lima banjar (dusun) seperti: Banjar Batulumbung, Banjar Tengah, Banjar Lebah Sari, Banjar Babakan, Banjar Angkeb Canging. Sejarahnya itu benar adanya dengan adanya tanda bukti yang ada di Desa Gulingan, ada bukti-bukti seperti bangunan-bangunan kuno, patung-patung, prasasti (tambra, sila, rajata, kanaka), purana dan babad serta yang lainnya. Berdasarkan hal tersebut, keberadaan Desa Gulingan, baru ditemukan di dalam Dwijendra Tattwa dan Babad yaitu Babad Brahmana dan Babad Mengwi. Pada Babad Mengwi tersebut menceritakan tentang Raja-raja Mengwi dan sejarah Mengwi. Pada babad Brahmana menceritakan tentang pendeta Hindu, Beliau bernama Dang Hyang Nirartha yang memegang swadharma akan menyebarkan ajaran-ajaran suci, Babad ini menceritakan tentang perjalanan Ida Hyang Nirartha, pendeta Hindu dari zaman Majapahit. Babad ini juga menceritakan tentang kesaktian Beliau yang dilihat oleh masyarakat dan pura yang mana saja yang dibuat oleh Beliau dan oleh keturunan Beliau. Pada Dwijendra Tattwa ada yang menceritakan di Brambangan (Blambangan), di Blambangan ini terdapat klan Brahmana Keniten yang bernama Ida Rai Istri (Ida Padanda Istri Rai), Ida Padanda Sakti Telaga (Ida Pedanda Sakti Eder) dan Ida Padanda Kaniten. Sekarang dikisahkan mengenai Ida Padanda Sakti Telaga atau Ida Pedanda Sakti Eder ini urak-urakan namun Beliau sakti tanpa tandingan. Di Desa Gulingan ini ada beberapa mitos yang diketahui di masyarakat Desa Gulingan. Mitos ini ada kaitannya dengan sejarah Desa Gulingan, Mengwi. Salah satu mitos yaitu kutukan Ida Pedanda Sakti Ender yang tidak boleh mempergunakan pintu kuadi (panil) di Banjar Tengah, tidak boleh ada sulinggih (pendeta) di Banjar Batulumbung, jika kutukan itu dilanggar, sudah pasti sang pendeta akan terkena petaka. Tahun 2013 ada Peranda yang bernama Alm. Ida Pedanda Putu Kemenuh di Griya Bun mendapat mala petakan di Banjar Batulumbung, kutukan itu harus dilaksanakan sesuai dengan yang sudah dikatakan oleh Ida Pedanda Sakti Eder yang sudah dibunuh, yang kemudian moksa. Mitos yang unik yaitu tidak boleh membuat acara yang menggunakan babi guling di Banjar Lebah Sari Desa Gulingan. Diceritakan masyarakat banjar (dusunn) ini membuat guling, penduduk desa ini berhamburan panik menyembunyikan guling karena Ida Pedanda Sakti Ender suka meminta makan di tempat orang lain. Sesampainya beliau di Mahapura beliau bertanya kepada masyarakat yang tinggal di Banjar Tengah "Apa yang kalian sembunyikan itu?" semua penduduk membohongi beliau, "yang disembunyikan ini adalah ketimun suri", kemudian beliau berkata, "Jika itu ketimun suri, sudah pasti itu ketimun suri" sesudah beliau pulang, para penduduk melihat guling yang sudah berubah menjadi ketimun suri. Kemudian Ida Peranda Sakti Telaga ini mengutuk agar banjar (dusun) ini hancur. Mitos ini unik karena masyarakat bali sangat senang mengonsumsi babi guling namun di Banjar (dusun) Lebah Sari ini tidak boleh membuat acara (pesta) menggunakan babi guling. Selanjutnya Ida Padanda Sakti Telaga melanjutkan perjalanan ke timur, di tempat peristirahatan sementara beliau atau tempat bertapa beliau dalam Bahasa Jawa Kuno yang berarti Panggulingan. Kata Penggulingan menjadi kata Gulingan, yang saat ini dinamakan menjadi Desa Gulingan. Desa Gulingan beberapa tempat beliau beristirahat atau tempat bertapa.

    Sejarah dan mitos desa harus diketahui dan dilestarikan di masyarakat Bali. Itulah sebabnya tidak henti-henti meminta kepada masyarakat Bali semuanya, marilah kita selalu mengajegkan sejarah bali yang kita miliki, agar tetap ajeg di dalam diri, serta kesejahteraan di bumi, kemudian akan bisa mencapai apa yang menjadi tujuan umat Hindu. Yang paling terakhir kita semua seharusnya bahagia dan pendeta ini sakti mantra guna, petuah-petuah para tetua pasti menjadi nyata.