How to reduce waste at school canteen? Post your comments here or propose a question.

Ngamecikang Kerahayuan umat beragama

Title (Indonesian)
memperbaiki kerukunan antar umat beragama
Title (Balines)
Ngamecikang kerahayuan umat beragama
Original title language
Indonesian
Photo Reference
Fotografer
Photograph credit
Religion or culture
Category
Author(s) / Contributor(s)
  • Ni Gusti Ayu Agung Natha Pradnyani
Institution / School / Organization
Sma 1 Gianyar
Related Places


    Add your comment
    BASAbaliWiki welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.

    Videos

    Description


    In English

    In Balinese

    Krama Indonesia inggih punika bangsa san majemuk, mawit saking makudang-kudang suku, agama miwah ras, sak wanten kauningin pinaka bangsa san ramah miwah toleran, taler ring sajeroning kauripan agama. Pluralisme agama ring Indonesia sampun su tur dumunan katimbang ring negara-negara ring jagat . Sakewanten, ring makudang-kudang warsa sane sampun lintang utaminnyane sadurung warsa 2014 sampun wenten makudang-kudang peristiwa sane nyihnayang parilaksana agama sane nenten becik utawi kirang toleran ring masyarakat Indonesia. Indik punika n nten ja wantah w nten ring Indon sia kemanten, nanging taler w nten ring negara-negara demokratis tiosan, taler ring negara-negara Barat san sampun ketah kauningin antuk masyarakatnyan san toleran. Ring widang sosiologi, puniki pinaka panglimbak saking mobilitas sosial san dinamis pisan san mamargi sareng proses globalisasi, mawinan para imigran miwah krama adat san madu makudang-kudang latar belakang budaya miwah kapercayan saling berinteraksi ring genah san pateh. Ring sajeroning interaksi puniki prasida wenten paiketan integrasi, perdamaian miwah kerjasama, nanging taler prasida wenten prasangka, ketegangan, persaingan, intoleransi, konflik, miwah taler disintegrasi. Indik san pinih untat puniki mamargi y ning san kasub ring interaksi punika wantah politik identitas. Politik identitas puniki mangkin nenten ja wantah kawedarang pinaka perjuangan kelompok minoritas sekadi rikala istilah puniki kawedar ring pangawit warsa 1970-an, nanging taler olih makudang-kudang kelompok mainstream utawi mayoritas mangda prasida nglestariang identitasnyane sane ngewarnain kahuripan masyarakat.

    Toleransi miwah Perdamaian Toleransi inggih punika pikayun utawi sikap anak sane nrima rasa, parilaksana, pikayunan utawi kapercayaan sane mabinayan sareng sane sampun wenten. San kapertama maosang indik toleransi wantah ngeranjing ring indik ngicalang miwah nenten nyakitin anak tiosan. Sane kaping kalih maosang indik toleransi punika ngeranjing ring makudang-kudang soroh sane tiosan. Punika konsep toleransi positif sane kalimbakang ring paiketan sosial ring negara puniki antuk istilah perdamaian. Paindikane punika kadasarin antuk kalih paindikan, inggih punika parisolah miwah parilaksana anake sane pracaya ring Ida Sang Hyang Widi Wasa miwah parisolah pamrentah sane becik. Makasami agama ngajahin indik perdamaian puniki.

    Pencegahan miwah Penyelesaian Konflik

    Konflik antar umat agama lumrahne nenten ja mawit saking faktor agama, nanging saking faktor politik, ekonomi utawi sane lianan sane raris kahubungang sareng agama. Nanging sane pinih utama inggih punika indik pikobet indik agama. Sane pinih ageng pisan sane ngawinang anake maroang-roangan, inggih punika indik genah mabakti. Yadiastun warsa 2014 puniki toleransi agama sayan nglimbak saking warsa-warsa sadurungnyan , sak wanten kantun w nten makudang-kudang peristiwa gangguan utawi penghentian pembangunan genah mabakti san sampun polih ijin. Y ning kasus-kasus sakadi ring ajeng puniki kalanturang, w nten rasa jejeh y ning kahanan rukun umat agama puniki pacang rusak. Punika mawinan, ngukuhang perdamaian lan toleransi patut setata kamargiang, utaminnyane majalaran antuk sosialisasi pemahaman agama sane moderat lan negesang mabuatnyane toleransi lan perdamaian ring kahuripan masyarakat sane majemuk. Taler, patut kamargiang utsaha-utsaha ngukuhang rasa nasionalisme miwah integrasi nasional, sane ngranjing sosialisasi Pancasila, UUD 1945, NKRI miwah Kebinekaan. Samaliha sane pinih utama inggih punika nincapang kesadaran miwah penegakan hukum, saking aparat negara, tokoh politik miwah tokoh agama. Tiosan ring utsaha punika, patut taler kamargiang utsaha pencegahan konflik majalaran antuk nincapang dialog antar umat beragama antuk Sapunika taler, perlu antisasap saking pangawit indik potensi konflik utawi ketegangan punika, mangda potensi punika nenten dados konflik lan kekerasan. Puniki patut kasarengin antuk langkah-langkah penyelesaian sengketa utawi konflik san mamargi majalaran antuk musyawarah ngamecikang punika pinaka pahan saking kawajibannyane sajeroning ngajegang ketertiban umum miwah ketertiban masyarakat. Manut titiang, san sampun naenin mamargi ring genah-genah konflik punika, pamutusnyan n nten ja m weh pisan. San pinih utama inggih punika komitmen Pemda Pemkot majeng perdamaian miwah w nten mediator san prasida ngukuhang sakancan pihak san nyarengin konflik utawi sengketa antuk ngamecikang aspirasi ipun. Ring kaw ntenan san sampun katentuang patut w nten kompensasi ring pihak san katentuang mangda prasida ngamecikang penyelesaian san madasar antuk kerangka win win solution. Iraga ngaptiang pemerintah Jokowi-JK prasida ngajegang toleransi lan perdamaian puniki taler muputang konflik utawi sengketa sane durung kapuputang ring masa sane sampun lintang.

    In Indonesian

    Bangsa Indonesia adalah bangsa yang majemuk, terdiri dari berbagai suku, agama dan ras, tetapi dikenal sebagai bangsa yang ramah dan toleran, termasuk dalam hal kehidupan beragama. Kemajemukan (pluralisme) agama di Indonesia telah berlangsung lama dan lebih dahulu dibandingkan dengan di negara-negara di dunia pada umumnya. Hanya saja, dalam beberapa tahun terakhir ini (terutama sebelum 2014) terjadi sejumah peristiwa yang menunjukkan prilaku keagamaan sebagian masyarakat Indonesia yang tidak atau kurang toleran. Gejala tersebut sebenarnya tidak hanya terjadi di Indonesia, tetapi juga di negara-negara demokratis lainnya, termasuk negara-negara Barat yang selama ini masyarakatnya dikenal sangat toleran. Secara sosiologis hal ini merupakan ekses dari mobilitas sosial yang sangat dinamis sejalan dengan proses globalisasi, sehingga para pendatang dan penduduk asli dengan berbagai macam latar belakang kebudayaan dan keyakinan mereka berinteraksi di suatu tempat. Dalam interaksi ini bisa terjadi hubungan integrasi, damai dan kerjasama, tetapi bisa juga terjadi prasangka, ketegangan, persaingan, intoleransi, konflik, dan bahkan disintegrasi. Yang terakhir ini terjadi jika yang ditonjolkan dalam interaksi itu adalah politik identitas (identity politics) secara eksklusif. Politik identitas ini kini tidak hanya diekspresikan sebagai perjuangan kelompok minoritas seperti ketika istilah ini dimunculkan pada awal 1970-an, tetapi juga oleh sebagian kelompok mainstream atau mayoritas untuk mempertahankan identitas mereka mewarnai kehidupan masyarakat.

    Toleransi dan Kerukunan

    Toleransi mengadung pengertian adanya sikap seseorang untuk menerima perasaan, kebiasaan, pendapat atau kepercayaan yang berbeda dengan yang dimilikinya. toleransi menjadi dua macam, yakni toleransi negatif dan toleransi positif. Yang pertama menyatakan bahwa toleransi itu hanya mensyaratkan cukup dengan membiarkan dan tidak menyakiti orang/kelompok lain. Yang kedua menyatakan bahwa toleransi itu membutuhkan lebih dari sekedar ini, meliputi juga bantuan dan kerjasama dengan kelompok lain. Konsep toleransi positif inilah yang dikembangkan dalam hubungan sosial di negara ini dengan istilah kerukunan Kerukunan umat beragama itu ditentukan oleh dua faktor, yakni sikap dan prilaku umat beragama serta kebijakan negara/pemerintah yang kondusif bagi kerukunan. Semua agama mengajarkan kerukunan ini. Pencegahan dan Penyelesaian Konflik

    Konflik antar-umat beragama umumnya tidak murni disebabkan oleh faktor agama, tetapi oleh faktor politik, ekonomi atau lainnya yang kemudian dikaitkan dengan agama. Sedangkan yang terkait dengan persoalan agama, di samping karena munculnya sikap keagamaan secara radikal dan intoleran pada sebagian kecil kelompok agama, juga dipicu oleh persoalan tentang pendirian rumah ibadah dan penyiaran agama serta tuduhan penodaan agama. Persoalan pendirian rumah ibadah merupakan faktor yang paling banyak mempengaruhi terjadinya perselisihan atau sikap intoleransi. Memang tahun 2014 toleransi beragama ini berkembang lebih baik dari pada tahun-tahun sebelumnya, tetapi masih ada beberapa peristiwa gangguan atau penghentian pembangunan rumah ibadah yang sudah mendapatkan izin secara sah. Jika kasus-kasus semacam di atas terus berlangsung, dikhawatirkan kondisi kerukunan umat beragama ini akan rusak. Oleh karena itu, penguatan kerukunan dan toleransi itu perlu terus-menerus dilakukan, teterutama melalui sosialisasi pemahaman keagamaan yang moderat dan menekankan pentingnya toleransi dan kedamaian dalam kehidupan masyarakat yang majemuk.