Maboros Kidang di Tigawasa
From BASAbaliWiki
Information about Holiday or Ceremony
Maboros Kidang di Tigawasa
Where did this ceremony take place:
In English
In Balinese
In Indonesian
Panca mahar Official
Where did this ceremony take place:
This deer hunting is only carried out once a year during a ceremony at the Pura Desa Temple. Only one deer that is hunted. If more than one deer is caught, then the residents are obliged to release the rest and only take one.
When the Maboros Kidang ceremony begins, there will be about 25 residents participating in the hunt. They are experts in hunting and trapping. Nobody knows how big the deer population is in Tigawasa forest, but whenever this ceremony is performed, a deer will be caught and nothing more.
The residents treat this deer very well before being sacrificed during the ceremony. It seems that this is a very long and old tradition, because the meat of the deer in ancient times was considered sacred and worthy for offering. The condition is, the deer must be obtained by traditional hunting, not with modern tools.
Before the hunt begins, the residents pray at the temple. They beg the ruler of the forest to give him a deer for offering. Miracles usually happen. Usually there will be a deer visible, although in their daily lives people rarely see deer roaming the forest.
The people of Tigawasa Village are very concerned about preserving the village forest and its ecosystem. They never allow hunting and logging for any purpose other than religious rituals. This is an application of balance between man, God and nature that should be used as an example.Desa Tigawasa janten inggih punika desa Bali Aga sane lian pisan, magenah ring gigir Denbukit. Lianan saking kaunikan wana desane sane tenget tur suci cingakin entri Nedunang kayehan Sanghyang , desa puniki taler madue malih asiki tradisi sane malianan, inggih punika maboros kidang.
Maboros kidang puniki wantah kalaksanayang awarsa pisan duk piodalan ring Pura Desa. Kidang sane kaborosin taler wantah aukud. Yening lebihan saking aukud kidange macelep ring jaringe, wargine pacang ngelebang kidang-kidange punika tur kaejuk asiki manten.
Yening upacara maboros kidang puniki kakawitin, wenten selae diri wargine sane nyarengin maboros. Ipun sareng sami inggih punika wikan pisan maboros tur masang jarring. Nenten wenten sane uning akeh kidange ring alas tigawasane, nanging malih pidan ja upacara puniki kamargiang, pastika pacang wenten kijang aukud sane kaejuk, nenten naenin langkung.
Kidang puniki raris kapiara becik pisan olih wargine sadurung kapademang laut kadadosang upakara. Minab niki sampun dados dresta sane lawas pisan, duaning ulam kidang beborosan daweg nika kagugu pinaka ulam suci tur dados anggen yadnya. Ulam kidang puniki musti kaambil saking kidang beborosan nganggen peranti tradisional, nenten sane modern.
Sadurung maboros, para wargine ngawit ngaturang bakti ring pura, nunas ica ring Ida Batara sane nyeneng ring wana mangda prasida ngicen kidang aukud pacang kadadosang yadnya. Biasane wenten cihna. Pacang wenten kidang aukud sane ngenah yadiastun sarahina-rahina para wargine sampun kapah pisan nyingakin kidang masliweran ring wanane.
Wargi Desa Tigawasa sutresna pisan kapining wana desa tur parasparan jagat irika. Para wargine nenten naenin nglugrayang anake maboros tur ngalgal kayu anggen tetujon lianan saking mayadnya. Niki inggih punika silih sinunggil palaksanan kasukertan i manusa sareng Widhi tur palemahane sane patut kadadosang conto.
Perburuan kijang ini hanya dilakukan setahun sekali saat upacara di Pura Desa. Kijang yang diburu pun hanya seekor. Jika kebetulan ada lebih dari satu kijang tertangkap, maka warga wajib melepaskan binatang itu dan hanya mengambil satu saja.
Apabila upacara Maboros Kidang dimulai, ada sekitar 25 warga yang turut serta dalam perburuan. Mereka adalah ahli berburu dan ahli pemasang perangkap. Tidak ada yang tahu berapa populasi kijang di hutan Tigawasa, namun kapan pun upacara ini dilakukan, aka nada seekor kijang yang tertangkap dan tidak lebih.
Warga memperlakukan kijang ini dengan amat baik sebelum dijadikan korban pada saat upacara. Sepertinya ini adalah tradisi yang sangat lama, sebab daging kijang buruan pada zaman dahulu dianggap sebagai daging yang suci dan layak dipersembahkan. Syaratnya adalah, kijang harus didapatkan dengan cara berburu tradisional, bukan dengan alat-alat modern.
Sebelum perburuan dimulai pun, para penduduk melakukan persembahyangan di pura. Mereka memohon kepada penguasa hutan agar diberikan seekor kijang untuk persembahan. Keajaiban biasanya terjadi. Biasanya akan ada seekor kijang yang tampak, walaupun dalam kesehariannya masyarakat sudah jarang melihat kijang berkeliaran di hutan.
Penduduk Desa Tigawasa sangat menjaga kelestarian hutan desa dan ekosistem di dalamnya. Mereka tidak pernah mengizinkan perburuan dan penebangan kayu demi tujuan apa pun selain ritual keagamaan. Ini adalah salah satu penerapan keseimbangan antara manusia, Tuhan dan alam yang patut dijadikan contoh.
Panca mahar Official
Enable comment auto-refresher