Canting Mas

Canting mas BASAbali Wiki.jpg
Name of Lontar
Canting Mas
Identification
Kawisesan
Photo Reference
Location
Credit
Reference
Background information

    Summary


    In English

    Lontar Canting Mas belongs to kawisesan (mysticism) category. This means that this lontar contains the teachings of mysticism. Unlike the tattwa category which contains philosophy, those that belong to kawisesan category are more directed at implementing nyasa or processing natural energy for self-protection and the environment. Often, lontar kawisesan contains how to derive power from various combinations of sacred syllables that can generate protection for oneself and the environment.

    To do nyasa practice using these holy characters is very difficult. Not everyone can do it. A person must have a reliable guide so that in practice he does not make mistakes which could be fatal.

    Many think that kawisesan lontars are always related to black magic or “leak”. This is not true. Kawisesan mysticism is not always related to black magic. According to Canting Mas' lontar, there is neither white magic nor black magic. All knowledge is neutral, but it is the user of knowledge that causes it to be bad or good.

    Canting Mas itself is believed to be a confidential teaching passed down by Dyah Swabhawa, daughter of Dang Hyang Nirartha. He is also known as Bhatari Melanting. This knowledge was passed on to Bendesa Mas in the middle ages. The content of this knowledge is about the inner strength or energy contained in each sacred syllable, and how to combine different energies for certain purposes. Nowadays, there are fewer people who study this science because it requires heavy requirements. However, from this Lontar Canting Mas we understand that such knowledge does exist and can actually be learned.

    In Balinese

    Lontar Canting Mas nggih punika silih sinunggil lontar kawisesan. Tegesipun, lontar puniki madaging ajah-ajahan kasaktian. Tios saking lontar tattwa sane madaging ajah-ajahan tattwa agama, lontar kawisesan madaging tata cara nglaksanayang nyasa utawi ngolah bayu ring buana agung lan buana alit sane matetujon ngraksa raga tur wewidangan. Akeh lontar kawisesan madaging indik kawisesan aksara-aksara suci sane prasida ngametuang pangraksa antuk raga mirah wewidangan.

    Nglaksanayang nyasa nganggen aksara-aksara suci puniki meweh pisan. Nenten sami anake prasida mlajahin indik puniki. I raga musti wenten anak sane nuntun tur kapercaya mangda ritatkala nglaksanayang ajah-ajahane puniki nenten malaksana iwang tur ngawe baya.

    Akeh sane maosin, lontar-lontar kawisesan satata madaging ajian pangiwa utawi pangleakan. Sujatine, indik puniki nenten ja patut. Ajian kawisesan nenten satata ngenenin indik pangiwa. Manut Lontar Canting Mas, nenten wenten ajian kiwa utawi tengen. Sami ajiane tan beda, nanging sang angangge ajian punika sane ngranayang ajiane punika dados kiwa utawi tengen.

    Canting Mas puniki kapercaya katedunang olih Dyah Swabhawa, okan Ida Dang Hyang Nirartha. Ida taler kaloktah antuk pesengan Batari Melanting. Ajian puniki kawarisang majeng ring Bendesa Mas duk satawarsa pertengahan. Daging ajian puniki inggih punika indik bayu sane wenten ring suang-suang aksara, miwah sapunapi ngolah bayu punika nuju tatujon sane kaaptiang. Mangkin sayan kidik anake mlajahin ajian puniki duaning pisyaratipun dahat meweh. Sakewanten, saking Lontar Canting Mas puniki i raga prasida uning, ajian puniki yakti wenten tur sujatine dados kaplajahin.

    In Indonesian

    Lontar Canting Mas adalah salah satu lontar kawisesan. Artinya, lontar ini memuat ajaran ilmu kebatinan. Berbeda dengan lontar tattwa yang berisikan filsafat, lontar kawisesan lebih menjurus pada pelaksanaan nyasa atau mengolah energi alam untuk perlindungan diri dan lingkungan. Seringkali, lontar kawisesan memuat tentang kekuatan kombinasi aksara-aksara suci yang dapat membangkitkan proteksi diri dan lingkungan sekitar.

    Untuk melakukan praktik nyasa dengan menggunakan aksara-aksara suci ini amat sulit. Tidak sembarang orang dapat melakukannya. Seseorang harus memiliki penuntun yang dapat dipercaya sehingga dalam praktiknya dia tidak melakukan kesalahan yang bisa berakibat fatal.

    Banyak yang menganggap bahwa lontar-lontar kawisesan selalu terkait dengan ilmu hitam atau leak. Sesungguhnya ini tidak benar. Ilmu kawisesan tidak selalu terkait dengan ilmu hitam. Menurut lontar Canting Mas, tidak ada ilmu putih maupun ilmu hitam. Semua ilmu bersifat netral, namun pengguna ilmu itulah yang menyebabkan ilmu itu menjadi buruk atau baik.

    Canting Mas sendiri dipercaya adalah ilmu yang diturunkan oleh Dyah Swabhawa, putri Dang Hyang Nirartha. Dia juga dikenal sebagai Bhatari Melanting. Ilmu ini diwariskan kepada Bendesa Mas pada abad pertengahan. Isi ilmu ini adalah mengenai kekuatan atau tenaga dalam yang terkandung dalam tiap-tiap aksara, dan bagaimana mengkombinasikan tenaga itu untuk tujuan-tujuan tertentu. Di masa kini, semakin sedikit orang yang mempelajari ilmu ini karena memerlukan syarat-syarat yang berat. Namun demikian, dari Lontar Canting Mas ini kita memahami bahwa ilmu semacam itu memang ada dan sesungguhnya bisa dipelajari.

    In Makassar

    Direct transcription/translation


    Bahasa Kawi/Kuno

    “Sa kara, ring papusuh, Sang Hyang Iswara dewa nira, putih warnan nira, nga, kangin. Ba kara, ring ati, Sang Hyang Brahma dewa nira, abang warna nira, nga, kelod. Ta kara, ring ungsilan, Hyang Mahadewa dewa nira, pita warna nira, nga, kauh. A kara, ring nyali, Sang Hyang Wisnu dewa nira, ireng warna nira, nga, kaja. I kara, ring witing ati, Sang Hyang Siwa dewa nira, manca warna warna nira, nga, di tengah. Na kara, ring peparu, Hyang Mahesora dewa nira, dadu warna nira, nga, kelod kangin. Ma kara, ring urung-urung gading, Hyang Ludra dewa nira, jingga warna nira, nga, kelod kauh. Si kara, ring limpa, Hyang Sangkara dewa nira, syama warna nira, nga, kaja kauh. Wa kara, ring ineban, Hyang Sambhu dewa nira, biru warna nira, nga, kaja kangin. Ya kara, ring tungtungin ati, Sang Hyang Sadasiwa dewa nira, sanga warna nira, nga, di tengah.”

    In English

    “The syllable “Sa” is in the heart. The god is Iswara. The color is white. The direction is east. The syllable “Ba” is in the heart. The god is Brahma, the color is red, the direction is south. The syllable “Ta” is in the spleen. The god is Mahadeva, the color is yellow, the direction is west. The syllable “A” is in the bile. The god is Vishnu, the color is black, the direction is north. The syllable “I” is at the center of the heart. The god of Shiva, the color is five colors, the direction is the middle. The syllable “Na” is in the lungs, the god is Mahesora, it is pink, it is southeast. The syllable “Ma” is in the spinal cord, the god is Rudra, the color is orange, the direction is southwest. The syllable “Si” is in the spleen. The god is Sangkara, the color is green, the direction is northwest. The syllable “Wa” is in the diaphragm, the god is Sambhu, the color is blue, the direction is northeast. The syllable “Ya” is in the middle of the heart, the god is Sadasiwa, the color is a combination of nine colors, the direction is in the middle." [translated by expert]

    In Balinese

    Sa kara, ring papusuh, Sang Hyang Iswara dewa nira, putih warnan nira, nga, kangin. Ba kara, ring ati, Sang Hyang Brahma dewa nira, abang warna nira, nga, kelod. Ta kara, ring ungsilan, Hyang Mahadewa dewa nira, pita warna nira, nga, kauh. A kara, ring nyali, Sang Hyang Wisnu dewa nira, ireng warna nira, nga, kaja. I kara, ring witing ati, Sang Hyang Siwa dewa nira, manca warna warna nira, nga, di tengah. Na kara, ring peparu, Hyang Mahesora dewa nira, dadu warna nira, nga, kelod kangin. Ma kara, ring urung-urung gading, Hyang Ludra dewa nira, jingga warna nira, nga, kelod kauh. Si kara, ring limpa, Hyang Sangkara dewa nira, syama warna nira, nga, kaja kauh. Wa kara, ring ineban, Hyang Sambhu dewa nira, biru warna nira, nga, kaja kangin. Ya kara, ring tungtungin ati, Sang Hyang Sadasiwa dewa nira, sanga warna nira, nga, di tengah.

    In Indonesian

    “Aksara Sa di jantung. Dewanya Iswara. Warnanya putih. Arahnya timur. Aksara Ba di hati. Dewanya Brahma, warnanya merah, arahnya selatan. Aksara Ta, ada di limpa. Dewanya Mahadewa, warnanya kuning, arahnya barat. Aksara A ada di empedu. Dewanya Wisnu, warnanya hitam, arahnya utara. Aksara I ada di pusat jantung. Dewanya Siwa, warnanya panca warna, arahnya tengah. Aksara Na ada di paru-paru, dewanya Mahesora, warnanya merah muda, arahnya tenggara. Aksara Ma ada di sumsum tulang belakang, dewanya Rudra, warnanya jingga, arahnya barat daya. Aksara Si ada di limpa. Dewanya Sangkara, warnanya hijau, arahnya barat laut. Aksara Wa ada di diafragma, dewanya Sambhu, warnanya biru, arahnya timur laut. Aksara Ya ada di hulu hati, dewanya Sadasiwa, warnanya sanga (sembilan), arahnya di tengah.” [diterjemahkan oleh ahli]

    Index