Yadnya Prakerti

Sarati.jpg
Name of Lontar
Yadnya Prakerti
Identification
Lontar Tattwa
Photo Reference
Location
Credit
Reference
Background information

    Summary


    In English

    [EN] Most of the procedures for making offerings in Bali come from Yadnya Prakerti Scripture. This scripture is one of the most important ones for Saratis. A sarati is a person in charge of making banten (offerings) in various types of ceremonies. The leader of the Saratis is called Tapini or Tarpini, who is usually a woman. Tapini is also a title for a priest's wife who has knowledge and skills in making many types of offerings. In Balinese belief, the Tapinis are supervised by Bhatari Durga.

    Lontar Yadnya Prakerti contains many strict rules regarding procedures for making offerings. The most important thing is the ethics and cleanliness of people who make the offerings. According to this scripture, not any person are allowed to make offerings. Because banten is an offering to God and the demigods, the process of making it must be pure.

    The materials used to make offerings must be natural and disposable. Banten should not be made of plastic materials, because Hindu people are familiar with the concepts of purity (sukla) and defilement (cemer). Therefore, according to the essence of Lontar Yadnya Prakerti, offerings to God and the demigods must be clean, fresh and pure.

    There are some basic ethics for a Sarati according to Lontar Yadnya Prakerti. First, a sarati must be clean and pure in body, mind and words. Secondly, Sarati must not forget to give charity to a brahmin (priest). Not only that, a Sarati must ensure that the banten materials are obtained in the right ways. Last but not least, Sarati should not gossip when making offerings.

    In Balinese

    BA Akehan tata laksana makarya bebantenan ring Bali mawit saking Lontar Yadnya Prakerti. Lontar puniki wantah silih sinunggil lontar sane pinih kotama majeng ring para Sarati. Sarati inggih punika anak sane swadharmannyane makarya bebantenan sarwa upacara. Pamucuk para Saratine kabawos Tapini utawi Tarpini, sane lumrahnyane anak istri. Tapini taler inggih punika puspatan rabin ida pandita sane maduwe kawidyan tur wikan ngaryanin sekancan soroh banten. Ring drestan anake Bali, para Tapini puniki kaiwasin olih Ida Bhatari Durga.

    Lontar Yadnya Prakerti maosin akeh pisan tata-titi sane erep indik polah-palih makarya banten. Sane pinih utama inggih punika susila lan karesikan sang sane makarya banten. Manut lontar puniki, nenten sami anake dados utawi wenang makarya banten. Duaning banten wantah sarana atur-aturan majeng ring Ida Hyang Widhi Wasa lan watek dewatane sami, nika mawinan banten lan anak sane makarya banten patut ngajegang kasucian.

    Lelakaran banten patut mawit saking sarwa sane alami tur kaanggen apisan. Banten nenten dados malakar aji plastik, duaning krama Hindu maduwe tatwa indik sukla lan cemer. Nika mawinan, manut unteng bebaosan ring Lontar Yadnya Prakerti, atur-aturan majeng ring Hyang Widhi lan para dewatane patut pisan suci, seger lan resik.

    Wenten akudang tata susila dasar mantuka ring Sarati manut Lontar Yadnya Prakerti. Kapertama, Sarati sapatutne satata resik lan suci ring manah, bebaosan lan parilaksana. Kaping kalih, Sarati tan dados lali ngaturang dana punia ring sang wiku sang pandita . Tan nyantos nika manten, anake maswadharma Sarati patut mastikayang indike lelakaran bantene kapolihang antuk tata-titi sane patut tan dados mamaling . Pinih untat, Sarati sapatutnyane ngajegang monabrata. Artine, nenten ngeraos ngawag ritatkala makarya banten.

    In Indonesian

    [ID] Sebagian besar tata cara pembuatan banten di Bali berasal dari Lontar Yadnya Prakerti. Lontar ini adalah salah satu lontar paling penting bagi para Sarati. Sarati adalah orang yang bertugas membuat banten (persembahan) dalam berbagai jenis upacara. Pimpinan para sarati disebut Tapini atau Tarpini, yang biasanya adalah seorang wanita. Tapini juga adalah gelar bagi istri pendeta yang memiliki pengetahuan dan keterampilan dalam membuat banyak jenis banten. Dalam kepercayaan Bali, para Tapini diawasi oleh Bhatari Durga.

    Lontar Yadnya Prakerti memuat banyak aturan yang ketat mengenai tata cara membuat banten. Yang paling utama adalah etika dan kebersihan orang yang membuat banten. Menurut lontar ini, tidak sembarang orang boleh membuat banten. Karena banten adalah sarana persembahan kepada Tuhan dan para dewata, maka banten dan yang membuatnya harus suci.

    Bahan-bahan yang dipakai untuk membuat banten haruslah bahan alami dan sekali pakai. Banten tidak boleh dibuat dari bahan plastik, sebab masyarakat Hindu mengenal konsep kesucian (sukla) dan kekotoran (cemer). Karena itu, menurut esensi dari Lontar Yadnya Prakerti, persembahan kepada Tuhan dan para dewata haruslah bersih, segar dan suci.

    Terdapat beberapa etika dasar bagi seorang Sarati menurut Lontar Yadnya Prakerti. Pertama, seorang sarati haruslah bersih dan suci baik badan, pikiran dan kata-kata. Kedua, Sarati tidak boleh lupa berdana punia kepada seorang brahmana (orang suci). Tak hanya itu, seorang Sarati harus memastikan bahwa bahan-bahan banten diperoleh dengan cara-cara yang benar. Yang terakhir adalah, Sarati hendaknya menjaga kata-kata saat sedang membuat banten.

    Direct transcription/translation


    Bahasa Kawi/Kuno

    Iti Widhi sastra Tapini, warah Bhatari Umadewi, sira hyang ing pura dalem maka lingga gama kerti, ulahing wang kamanusan, ndya ta lwirnya: Dewakerti, Budakerti, manusakerti, jagatkerti. Samangkana kweh ikang parakerti palaning anadi wang, arep pun sira amaraYadnya, nimita kweh wetunikang Yadnya, sapta Yadnya makadin ika, lwirnya: Aswameda-Yadnya, Siwa-Yadnya, Resi-Yadnya, Pitra-Yadnya, Bhuta-Yadnya, Manusa-Yadnya, Samodaya linuwihaken , pada luwih ika tinemunya, palaning Yadnya samangkana, [translation from the community]

    In English

    This is Widhi Sastra Tapini, instructions of Goddess Umadewi who is worshipped at Pura Dalem temple as the source of religion of peace and source of ethics for mankind such as Dewakerti (peace among the gods), Bhutakerti (peace among living beings), Manusakerti (peace among mankind) and Jagatkerti (peace in nature). Because there are abundant of rules as a consequence of becoming a human. The main duty of mankind is to perform sacrifices. Therefore, there are many sacrifices which are grouped into seven kinds: Aswameda-Yadnya, Siwa-Yadnya, Resi-Yadnya, Pitra-Yadnya, Bhuta-Yadnya, Manusa-Yadnya (and ?). All of them are auspicious and great and result in good merits. [translation from the community]

    In Balinese

    Niki mawasta Widhi Sastra Tapini, pawarah Dewi Umadewi sane kasungsung ring Pura Dalem makadi witning gama kerti lan witning susila majeng ring i manusia minakadi Dewakerti kerti ring sarwa dewatane , Bhutakerti kerti ring sarwa prani , Manusakerti kerti ring i manusa lan Jagatkerti kerti ring palemahan .

    Duaning wenten makudang-kudang tata-titining dados manusa, swadharman i manusa sane pinih utama inggih punika ngalaksanayang yadnya. Nika mawinan, wenten akeh pisan yadnya sane kapulpulang dados pitung soroh: Aswameda-Yadnya, Siwa-Yadnya, Resi-Yadnya, Pitra-Yadnya, Bhuta-Yadnya, Manusa-Yadnya lan? . Makasami ngicen kabecikan lan ngametuang pala sane becik. pasalin basa saking komunitas

    In Indonesian

    Ini adalah Widhi Sastra Tapini, perintah dari Dewi Umadewi yang disembah di Pura Dalem sebagai sumber agama yang damai dan sumber etika bagi umat manusia seperti Dewakerti (kedamaian di antara para dewa), Bhutakerti (kedamaian di antara para makhluk hidup), Manusakerti (kedamaian di antara umat manusia) dan Jagatkerti (damai di alam). Karena ada banyak peraturan sebagai konsekuensi menjadi manusia, tugas utama umat manusia adalah melakukan korban suci. Oleh karena itu, ada banyak korban suci yang dikelompokkan menjadi tujuh jenis: Aswameda-Yadnya, Siwa-Yadnya, Resi-Yadnya, Pitra-Yadnya, Bhuta-Yadnya, Manusa-Yadnya (dan?). Semuanya memberikan keberuntungan dan menghasilkan pahala kebaikan. [terjemahan dari komunitas]

    Index