Where did this ceremony take place:
In English
Pura Agung Pulaki Temple in Banyupoh, Gerokgak, Buleleng Regency is not only known for its history, but also its monkeys. This temple is one of the oldest temples in Bali, and was restored when Dang Hyang Nirartha visited it in 1489.
When Majapahit suffered a setback and ruination in the land of Java, many Brahmins and aristocrats of Majapahit went to Bali and rescued the remnants of Majapahit civilization. Dang Hyang Nirartha, or Dang Hyang Dwijendra, was one of the brahmins who came to Bali at the end of the Majapahit era. After he landed at Purancak (now belongs to Jembrana region), he went to Pulaki. Archaeological findings in 2019 revealed that most likely at that time, Pulaki used to be a bustling coastal city.
Every full moon’s day of Kapat month (October-November), the monkeys that live in the forest and the cliffs of Pulaki get special offerings from the people. People believe that the monkeys in Pulaki are spiritually protected primates. In accordance with local belief, these monkeys are descended from monkeys who helped Dang Hyang Nirartha when he wandered in the Merbuk Forest (a forest in the hill of Jembrana-Buleleng). Therefore, these monkeys are protected.
The Wanara Laba offering literally means “food for the monkeys”. Whenever this ceremony takes place, people offer various kinds of fruits and cakes to the monkeys. Apart from the historical and spiritual significance, this ceremony is one form of interwoven harmony between humans and nature. Humans do not have absolute right over nature. Humans must learn to live together, because we all live on the same planet: Earth.
In Balinese
Pura Agung Pulaki ring Banyupoh, Gerokgak, Kabupaten Buleleng nenten ja kasub antuk sejarahnyane kemaon, nanging taler antuk wanarane. Pura puniki wantah silih sinunggil pura pinih purwa ring Bali, tur karestorasi daweg Dang Hyang Nirartha rauh irika duk warsa 1489.
Daweg kadatuan Majapahit keni sengkala tur kaon ring tanah Jawi, akeh para brahmana tur anak menake ngungsi ring Bali tur ngraksa sisan-sisan tata sasana Majapahite. Dang Hyang Nirartha, utawi Dang Hyang Dwijendra, inggih punika silih sinunggil brahmana sane rauh ring Bali daweg masa panguntat karajegan Majapahite. Sasampun Ida malabuh ring Purancak mangkin ngranjing ring wewengkon Jembrana , Ida ngungsi jagat Pulaki. Bukti arkeologi sane kakeniang duk warsa 2019 ngungkab ngedas yukti katarka duke punika Pulaki dados prakota pasisi ageng sane rame.
Nyabran Purnama Sasih Kapat, sami wanarane sane nongos irika ring wanane tur ring abinge kaaturang labaan saking para wargine. Anake sampun percaya, wanarane irika ring Pulaki kadruwenang ring jagat niskala. Manut saking napi sane kagugu olih para wargine, para wanara puniki inggih punika sanak-putun wanara sane dumun nujuin margi ri sedek Ida Dang Hyang Nirartha lunga ngintasin alas Merbuk wana ring Bukit Jembrana-Buleleng . Nika mawinan, wanara-wanara puniki karaksa pisan.
Atur-aturan labaan ring upacara Wanara Laba manut papineh lumrah maartos labaan bojog . Ri sedek upacara puniki mamargi, para wargine sane tangkil ngaturang sarwa woh-wohan tur sanganan ring para wanarane. Lempas saking sejarah lan kaniskalan, upacara puniki inggih punika silih sinunggil pailetan pasukertan i manusa lan palemahan. Nenten ja i manusa kemanten sane maduwe kuasa ring palemahan. Manusa musti malajah idup sareng-sareng, duaning makasami sarwa pranine idup ring planet sane pateh: Bumi.
In Indonesian
Pura Agung Pulaki di Banyupoh, Gerokgak, Kabupaten Buleleng tidak hanya dikenal dengan sejarahnya, namun juga monyet-monyetnya. Pura ini adalah salah satu pura tertua di Bali, dan direstorasi tatkala Dang Hyang Nirartha mengunjungi tempat itu pada tahun 1489.
Tatkala Majapahit mengalami kemunduran di tanah Jawa, banyak brahmana dan bangsawan Majapahit pergi ke Bali dan menyelamatkan sisa-sisa peradaban Majapahit. Dang Hyang Nirartha, atau Dang Hyang Dwijendra, adalah salah seorang brahmana yang datang ke Bali pada akhir peradaban Majapahit. Setelah beliau mendarat di Purancak (kini termasuk wilayah Jembrana), beliau pergi ke Pulaki. Temuan arkeologi pada tahun 2019 mengungkap bahwa kemungkinan besar pada masa itu Pulaki adalah sebuah kota pesisir yang ramai.
Setiap Purnama Sasih Kapat, para monyet yang hidup di hutan dan tebing-tebing Pulaki mendapatkan persembahan khusus dari para warga. Orang-orang percaya bahwa monyet-monyet di Pulaki adalah monyet yang dilindungi secara spiritual. Sesuai dengan keyakinan masyarakat setempat, monyet-monyet ini adalah keturunan dari monyet yang menolong Dang Hyang Nirartha sewaktu berada di Hutan Merbuk (hutan di perbukitan Jembrana-Buleleng). Karena itu, monyet-monyet ini dilindungi.
Persembahan Wanara Laba secara harfiah berarti “makanan untuk para monyet”. Saat upacara ini berlangsung, orang-orang mempersembahkan berbagai macam buah-buahan dan kue kepada monyet-monyet itu. Terlepas dari sisi sejarah dan spiritual, upacara Ini adalah salah satu bentuk jalinan keharmonisan antara manusia dengan alam. Bukan hanya manusia yang berhak atas alam. Manusia harus belajar hidup bersama, sebab semuanya tinggal di planet yang sama: Bumi.
Budhi Mahayana
https://www.youtube.com/channel/UCWJLYiY_Vpl-OtQv1QNx45A
Enable comment auto-refresher