Odalan Dewa Kembar ring Songan, Kintamani

Dewakembar-songan.jpeg
Holiday or Ceremony
Odalan Dewa Kembar ring Songan, Kintamani
Related books
    Related children's books
      Related folktales
        Related lontar
        Related places
        Calendar
        • Pawukon:
        • Sasih
        Dictionary words

        Information about Holiday or Ceremony

        Odalan Dewa Kembar ring Songan, Kintamani

        Where did this ceremony take place:


        In English

        [EN] The Balinese are historically divided into two groups, namely "Bali Mula" (or "Bali Aga") and "Bali Majapahit". The Bali Aga people are those who have a lineage from Balinese people before the exodus of the Majapahit immigrants in the 14th to 16th centuries. During this Bali Aga period, Bali Island was a part of a kingdom known as Singamandawa which was led by kings of the Warmadewa dynasty. This dynasty was one of the branches of the Varman Dynasty who ruled Indochina at almost the same time.

        At the end of the 13th century, Bali was ruled by a pair of twin male and female kings, namely Masula and Masuli. Historical sources about the existence of these two kings are still ambiguous, and are based largely on babad chronicles and folklores. According to the story, the two kings were married according to tradition.

        In that century, the political (and spiritual) capital of Bali was in Kintamani (not Besakih). Therefore, up to now the tradition of honoring twins is still carried out in the village of Songan, Kintamani, which is strongly suspected to be the central government of King Masula Masuli in ancient times.

        Strangely, there are always twins born in Songan, both male and female, male and male, or female and female twins. Whatever the type, these twins are believed to bring good luck. Therefore, their parents will make two pelinggih (shrines) in the merajan yard (family temple) as a sign that their family has twin descendants. These twin shrines are commonly called "Pelinggih Dewa Kembar".

        In Balinese

        BA Krama Bali manut sejarahne kabantih antuk kalih soroh, inggih punika Bali Mula utawi Bali Aga lan Bali Majapahit . Anak Bali Aga mateges dane sane maduwe lalintihan saking Bali sadurung pangrawuh wong Majapahit duk satawarsa ping-14 laut ping-16. Dung masa Bali Aga puniki, rajeg ring Pulau Bali kadatuan sane mapesengan Singamandawa sane kagambel olih lalintihan para ratu saking Dinasti Warmadewa. Dinasti puniki wantah silih sinunggil bantihan saking Dinasti Varman sane rajeg ring Indocina daweg masa sane ngedas pateh.

        Duk panguntat satawarsa ping-13, Bali kaambel olih ratu kembar lanang-istri, mapesengan Masula lan Masuli. Sumber sejarah indik kawentenan makakalih ratu kembar buncing puniki kantun rancu, tur akehan madasar antuk babad tur satua. Manut satuanipun, makakalih ratu puniki katemuang tur kajatukarmayang.

        Ring satawarsa punika, pusat pamerintahan lan padharman Bali magenah ring Kintamani nenten Besakih . Nika mawinan, nyantos mangkin dresta ngupacarain anak kembar buncing utawi kembar biasa kantun kalaksanayang ring pradesa Songan, Kintamani, sane pinih katarka pinaka pusat pamerintahan Raja Masula Masuli duk warsa sane sampun doh lintang.

        Solehne, jeg wenten manten anak embas kembar ring Songan, inggih kembar buncing utawi kembar biasa. Napi ja kembar ipun, alit-alit kembar puniki kagugu pisan makta kasukertan. Nika mawinan, reraman ipun pacang makarya kalih pelinggih kembar ring merajan makacihna kulawargan ipun maduwe sentana kembar. Pelinggih puniki lumrah kabawos Pelinggih Dewa Kembar .

        In Indonesian

        [ID] Masyarakat Bali secara historis dibagi menjadi dua golongan, yaitu “Bali Mula” atau “Bali Aga” dan “Bali Majapahit”. Orang-orang Bali Aga adalah mereka yang memiliki garis keturunan dari Bali sebelum eksodus orang-orang Majapahit pada abad ke-14 hingga ke-16. Pada masa Bali Aga ini, Pulau Bali adalah bagian dari satu kerajaan yang dikenal dengan nama Singamandawa yang dipimpin oleh raja-raja dari dinasti Warmadewa. Dinasti ini adalah salah satu anak ranting dari Dinasti Varman yang berkuasa di Indocina pada masa yang hampir bersamaan.

        Pada akhir abad ke-13, Bali diperintah oleh sepasang raja kembar laki-perempuan, yaitu Masula dan Masuli. Sumber sejarah tentang keberadaan kedua raja ini masih rancu, dan sebagian besar berdasar kepada kronikel babad dan cerita rakyat. Menurut kisah, kedua raja itu dinikahkan sesuai tradisi.

        Pada abad itu, pusat pemerintahan (dan spiritual) Bali berada di Kintamani (bukan Besakih). Oleh karena itu, hingga kini tradisi mengupacarai anak kembar buncing masih dilakukan di Desa Songan, Kintamani, yang diduga kuat adalah wilayah pusat pemerintahan Raja Masula Masuli pada zaman dahulu.

        Anehnya, selalu saja ada anak kembar yang lahir di Songan, baik kembar laki-perempuan, laki dan laki, atau perempuan dan perempuan. Apa pun jenisnya, anak-anak kembar ini dipercaya sebagai pembawa keberuntungan. Karena itu, orang tua mereka akan membuat dua pelinggih di halaman merajan (pura keluarga) sebagai pertanda bahwa keluarga mereka memiliki keturunan kembar. Pelinggih ini lumrah disebut “Pelinggih Dewa Kembar”.


        jawapos.com


        https://baliexpress.jawapos.com/read/2018/09/10/94909/anak-kembar-dianggap-titisan-dewa-harus-dibuatkan-palinggih

        • Property "Holiday information text" (as page type) with input value "EN] The Balinese are historically divided into two groups, namely "Bali Mula" (or "Bali Aga") and "Bali Majapahit". The Bali Aga people are those who have a lineage from Balinese people before the exodus of the Majapahit immigrants in the 14th to 16th centuries. During this Bali Aga period, Bali Island was a part of a kingdom known as Singamandawa which was led by kings of the Warmadewa dynasty. This dynasty was one of the branches of the Varman Dynasty who ruled Indochina at almost the same time.

          At the end of the 13th century, Bali was ruled by a pair of twin male and female kings, namely Masula and Masuli. Historical sources about the existence of these two kings are still ambiguous, and are based largely on babad chronicles and folklores. According to the story, the two kings were married according to tradition.

          In that century, the political (and spiritual) capital of Bali was in Kintamani (not Besakih). Therefore, up to now the tradition of honoring twins is still carried out in the village of Songan, Kintamani, which is strongly suspected to be the central government of King Masula Masuli in ancient times.

          Strangely, there are always twins born in Songan, both male and female, male and male, or female and female twins. Whatever the type, these twins are believed to bring good luck. Therefore, their parents will make two pelinggih (shrines) in the merajan yard (family temple) as a sign that their family has twin descendants. These twin shrines are commonly called "Pelinggih Dewa Kembar"." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
        • Property "Holiday information text ban" (as page type) with input value "BA] Krama Bali manut sejarahne kabantih antuk kalih soroh, inggih punika “Bali Mula” (utawi “Bali Aga”) lan “Bali Majapahit”. Anak Bali Aga mateges dane sane maduwe lalintihan saking Bali sadurung pangrawuh wong Majapahit duk satawarsa ping-14 laut ping-16. Dung masa Bali Aga puniki, rajeg ring Pulau Bali kadatuan sane mapesengan Singamandawa sane kagambel olih lalintihan para ratu saking Dinasti Warmadewa. Dinasti puniki wantah silih sinunggil bantihan saking Dinasti Varman sane rajeg ring Indocina daweg masa sane ngedas pateh.

          Duk panguntat satawarsa ping-13, Bali kaambel olih ratu kembar lanang-istri, mapesengan Masula lan Masuli. Sumber sejarah indik kawentenan makakalih ratu kembar buncing puniki kantun rancu, tur akehan madasar antuk babad tur satua. Manut satuanipun, makakalih ratu puniki katemuang tur kajatukarmayang.

          Ring satawarsa punika, pusat pamerintahan (lan padharman) Bali magenah ring Kintamani (nenten Besakih). Nika mawinan, nyantos mangkin dresta ngupacarain anak kembar buncing utawi kembar biasa kantun kalaksanayang ring pradesa Songan, Kintamani, sane pinih katarka pinaka pusat pamerintahan Raja Masula Masuli duk warsa sane sampun doh lintang.

          Solehne, jeg wenten manten anak embas kembar ring Songan, inggih kembar buncing utawi kembar biasa. Napi ja kembar ipun, alit-alit kembar puniki kagugu pisan makta kasukertan. Nika mawinan, reraman ipun pacang makarya kalih pelinggih kembar ring merajan makacihna kulawargan ipun maduwe sentana kembar. Pelinggih puniki lumrah kabawos “Pelinggih Dewa Kembar”." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
        • Property "Holiday information text id" (as page type) with input value "ID] Masyarakat Bali secara historis dibagi menjadi dua golongan, yaitu “Bali Mula” atau “Bali Aga” dan “Bali Majapahit”. Orang-orang Bali Aga adalah mereka yang memiliki garis keturunan dari Bali sebelum eksodus orang-orang Majapahit pada abad ke-14 hingga ke-16. Pada masa Bali Aga ini, Pulau Bali adalah bagian dari satu kerajaan yang dikenal dengan nama Singamandawa yang dipimpin oleh raja-raja dari dinasti Warmadewa. Dinasti ini adalah salah satu anak ranting dari Dinasti Varman yang berkuasa di Indocina pada masa yang hampir bersamaan.

          Pada akhir abad ke-13, Bali diperintah oleh sepasang raja kembar laki-perempuan, yaitu Masula dan Masuli. Sumber sejarah tentang keberadaan kedua raja ini masih rancu, dan sebagian besar berdasar kepada kronikel babad dan cerita rakyat. Menurut kisah, kedua raja itu dinikahkan sesuai tradisi.

          Pada abad itu, pusat pemerintahan (dan spiritual) Bali berada di Kintamani (bukan Besakih). Oleh karena itu, hingga kini tradisi mengupacarai anak kembar buncing masih dilakukan di Desa Songan, Kintamani, yang diduga kuat adalah wilayah pusat pemerintahan Raja Masula Masuli pada zaman dahulu.

          Anehnya, selalu saja ada anak kembar yang lahir di Songan, baik kembar laki-perempuan, laki dan laki, atau perempuan dan perempuan. Apa pun jenisnya, anak-anak kembar ini dipercaya sebagai pembawa keberuntungan. Karena itu, orang tua mereka akan membuat dua pelinggih di halaman merajan (pura keluarga) sebagai pertanda bahwa keluarga mereka memiliki keturunan kembar. Pelinggih ini lumrah disebut “Pelinggih Dewa Kembar”." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.