How to reduce waste at school canteen? Post your comments here or propose a question.

Application of the Tat Twam Asi Concept to create inter-religious harmony

Title (Indonesian)
Penerapan Konsep Tat Twam Asi untuk mewujudkan kerukunan antar umat beragama
Title (Balines)
Ngawigunayang Konsep Tat Twam Asi antuk ngamolihang kerahayuan antar umat agama
Original title language
Balinese
Photo Reference
Fotografer
Photograph credit
Religion or culture
Category
SMA (high school)
Author(s) / Contributor(s)
  • I Gede Kevin Putra Ariyudha
  • I Kadek Christiyadi
  • I Komang Agus Aditya Putra
Institution / School / Organization
SMKN 5 DENPASAR
Related Places


    Add your comment
    BASAbaliWiki welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.

    Videos

    Description


    In English

    Indonesia is a country that is very rich in cultural, religious and linguistic diversity. We as humans must be able to instill an attitude of tolerance. As religious people, of course we must apply an attitude of tolerance towards people of other religions. The concept of Tat Twam Asi which means I am you and you are me. This concept can be used as a guide to promote religious tolerance and moderation in our lives. Tat Twam Asi means that 'it is you, you are him'. The word 'that' means Brahman or the Source of all life. While the word 'you' is the Atman or soul that supports all beings. Thus we can interpret that the soul that resides in every human being comes from the same source, namely Brahman or God Himself. The teachings of tat Twam asi can be practiced in the surrounding environment. For example, helping neighbors who are in trouble, helping people who fall from bicycles, or you can also collect donations to give to victims of natural disasters. In addition to humans, this teaching can also be implemented to animals and plants, for example, such as caring for plants, diligently washing pets and not intentionally hurting animals. With the application of the concept of Tat Twam Asi to life, it is certain that inter-religious harmony will be created in Indonesia.

    In Balinese

    Indonesia inggih punika negara san sugih pisan antuk pabinayan budaya, agama, miwah basa. Iraga pinaka manusa patut prasida nglimbakang rasa toleransi. Pinaka krama sane madue agama pastika iraga patut nglimbakang rasa toleransi majeng ring krama sane maderbe agama sane tiosan. konsep Tat Twam Asi sane mateges titiang dados semeton lan semeton dados titiang. Konsep puniki prasida kaanggen pinaka panuntun angg n nglimbakang toleransi miwah moderasi agama ring kahuripan iraga. Twam Asi mateges Inggih punika semeton, semeton punika ipun . Kruna itu mateges Brahman utawi wit sakancan kahuripan. Nanging kruna angkau inggih punika Atman utawi jiwa sane nguripang sakancan sane wenten. Punika mawinan iraga prasida maosang indik jiwa sane magenah ring sajeroning soang-soang manusa mawit saking sumber sane pateh inggih punika Brahman utawi Ida Sang Hyang Widhi. Tat Twam asi puniki prasida kamargiang ring palemahan. Indik punika minakadi nulungin tetangga san nandang kamewehan, nulungin anak san ulung saking sepeda, utawi nglumpukang jinah anggen nulungin para korban bencana alam. Sajaba manusa, piteket puniki taler prasida kamargiang ring buron miwah entikan, minakadi miara tetanduran, rajin ngumbah buron ingon-ingon miwah nenten sengaja nyakitin buron. Yening konsep Tat Twam Asi punika prasida kalaksanayang ring kahuripan, sinah pacang wenten kerahayuan antar agama ring negara Indonesia.

    In Indonesian

    Indonesia merupakan negara yang sangat kaya akan keberagaman budaya, agama, dan bahasa. Kita sebagai manusia harus mampu menanamkan sikap toleransi.sebagai umat beragama tentunya kita mesti menerapkan sikap toleransi kepada umat beragama lain.konsep Tat Twam Asi yang berarti aku adalah engkau dan engkau adalah aku. Konsep ini dapat digunakan sebagai pedoman untuk menggaungkan toleransi dan moderasi beragama dalam kehidupan kita. Tat Twam Asi mengandung arti bahwa ‘itu adalah engkau, engkau adalah dia’. Kata ‘itu’ bermakna sebagai Brahman atau Sumber segala kehidupan. Sedangkan kata ‘engkau’ adalah merupakan Atman atau jiwa yang menghidupi semua makhluk. Dengan demikian dapat kita maknai bahwa jiwa yang bersemayam dalam setiap manusia adalah berasal dari sumber yang sama yaitu Brahman atau Tuhan sendiri. Ajaran tat Twam asi ini dapat dipraktekkan di lingkungan sekitar. Seperti misalnya membantu tetangga yang sedang mengalami kesusahan, menolong orang yang jatuh dari sepeda, atau bisa juga dengan mengumpulkan sumbangan untuk diberikan kepada korban bencana alam. Selain kepada manusia, ajaran ini juga dapat diimplementasikan kepada hewan dan tumbuh-tumbuhan, contohnya yaitu seperti merawat tanaman, rajin memandikan hewan peliharaan dan tidak dengan sengaja menyakiti hewan. Dengan diterapkannya konsep Tat Twam Asi pada kehidupan, maka sudah pasti akan tercipta kerukunan antar umat beragama di negara indonesia