In English
The Siat Yeh tradition is a tradition carried out the day after Nyepi (Ngembak Geni) by the people of Jimbaran. This tradition means bringing together two water sources (springs) in the Jimbaran Traditional Village. The two sources of water are sea water on Segara Beach and Suwung (holy swamp) water. Apart from the impression of bringing the two water sources together, it also has a deep meaning in which the Siat Yeh tradition symbolizes humans who in their daily lives are actually always at war with themselves or their own thoughts between pious and sinful desires. while the word "yeh" means that water is the source of human life so water sources must always be maintained and respected for the people to gain prosperity.
The implementation of the Siat Yeh Tradition is also a manifestation of gratitude and devotion to Ida Sang Hyang Widhi Wasa where in the implementation there were also offerings accompanied by various percussion arts as a manifestation of art/aesthetics.
The tradition also means one of the efforts to cleanse and purify one's self through means of fresh water and sea water, in order to get closer to Ida Sang Yang Widhi Wasa (God Almighty).
The Siat Yeh tradition has become an Intangible Cultural Heritage (WBTB) in 2020.
In Balinese
Tradisi siat yeh inggih punika acara sane kalaksanayang ri tatkala Ngembak Geni olih krama Desa Jimbaran. Tradisi puniki taler mateges nyikiang kalih soroh tirta sane wenten ring Desa Adat Jimbaran. Makakalih soroh tirta punika inggih punika Toyan Segara ring Pasisi Segara miwah Toya Suwung rawa . Wenten taler teges utawi artin tradisi puniki sane pinaka pratiwimban kawentenan manusane ring jagate sane satata masiat nglawan deweknyane, inggih punika manahnyane sane becik tur sane kaon.
Tiosan ring punika, yeh utawi toya inggih punika unsur sane dahat mawiguna majeng kauripan sarwa pranine. Toya puniki patut karaksa miwah kasinggihang mangda kramane ngamanggihang karahayuan.
Parikraman tradisi siat yeh puniki taler pinaka suksmaning manah miwah baktin kramane majeng Ida Sang Hyang Widhi Wasa. Ring tradisi punika taler wenten upakara miwah kasenian marupa tabuh-tabuhan. Tradisi siat yeh puniki taler matetujon pinaka utsaha ngedasin miwah nyuciang raga nganggen sarana toya tawar miwah toyan segara mangda sarirane satata suci miwah prasida nampek ring Hyang Widhi.
Siat Yeh Puniki sampun kadaftarin pinaka Tetamian Budaya Tan Parupa WBTB ring warsa 2020.
In Indonesian
Tradisi Siat Yeh merupakan tradisi yang dilaksanakan sehari setelah hari Raya Nyepi (ngembak geni) oleh masyarakat Jimbaran. Trasidi ini juga dimaknai sebagai tradisi yang mempertemukan dua sumber tirta (mata air) yang berada di Desa Adat Jimbaran. Kedua sumber tirta tersebut adalah air laut di pantai segara dan air suwung (rawa). Selain kesannya mempertemukan kedua sumber air tersebut, juga mempunyai makna yang mendalam dimana tradisi Siat Yeh dalam etimologi Siat yang berarti perang merupakan makna yang pada hakekatnya manusia dalam kehidupan kesehariannya sebenarnya selalu berperang dengan dirinya sendiri atau pikiran-pikirannya sendiri antara keinginan yang baik dan tidak baik sedangkan kata Yeh berarti air merupakan sumber kehidupan manusia sehingga sumber air tersebut harus selalu dijaga dan dihormati sehingga nantinya dengan menjaga kedua sumber air tersebut, masyarakat bisa mendapatkan kemakmuran.
Pelaksanaan Tradisi Siat Yeh yang dilaksanakan oleh masyarakat Desa Adat Jimbaran juga sebagai perwujudan rasa syukur dan bhakti kepada Ida Sang Hyang Widhi Wasa dimana dalam pelaksanaanya juga terdapat persembahan berupa upakara atau banten dan diiringi berbagai seni tetabuhan sebagai perwujudan seni /estetika. Tradisi Siat Yeh sebagai penglukat agung yang mengandung arti sebagai salah satu usaha membersihkan dan menyucikan diri pribadi melalui sarana berupa air tawar dan air laut, agar dapat mendekatkan diri pada Ida Sang Yang Widhi Wasa (Tuhan Yang Maha Esa).
Tradisi Siat Yeh ini sudah menjadi Warisan Budaya Tak Benda (WBTB) tahun 2020.
ST. Bhakti Asih Banjar Teba Jimbaran
Enable comment auto-refresher