How to reduce waste at school canteen? Post your comments here or propose a question.

Arjuna Wiwaha

Arjuna wiwaha BASAbali wiki.jpg
Title of Work
Arjuna Wiwaha
Type
⧼IdentificationMap-Kakawin⧽
Photo Reference
Location
Credit
Mpu Kanwa
Reference
Background information


    Add your comment
    BASAbaliWiki welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.

    Summary


    In English

    [EN] Kakawin Arjuna Wiwaha is a modification of the historical story in the Mahabharata, especially in Wana Parwa. This Kakawin tells about Arjuna's journey to search for magic weapons from Lord Shiva. In 1019-1042 A.D., the story of this ascetic Arjuna was translated and written in the form of ancient Javanese kakawin by Mpu Kanwa. The writing of this kakawin was done during the reign of King Airlangga.

    At the beginning of this kakawin there is a story about Arjuna who did a hermitage on Mount Mahameru to get blessings from Lord Indra. Then, he was seduced by two angels. But Arjuna passed the test. As a blessing, he was given a magic weapon by Lord Indra.

    There is also a story when Arjuna killed demon Niwatakawaca who controlled the demigods’ realm and disturbed the peace of the demigods.

    This Kakawin, although in some parts does not correspond to its original history, is very popular among the Balinese. This kakawin is the most widely quoted and studied in schools. However, as a historical reference, this kakawin is not credible because many parts have been modified. There are many parts that do not fit the Mahabharata story according to the original as written by Maharsi Wyasa. Therefore, this kakawin is classified as a literary work, not a historical epoch.

    In Balinese

    BA Kakawin Arjuna Wiwaha inggih punika modifikasi saking carita sejarah ring Mahabharata, utamannyane Adi Parwa. Kakawin puniki nyaritayang indik palampah Arjuna ngaruruh sanjata sakti pasuecan Bhatara Siwa. Duk warsa 1019-1042, carita Arjuna matapa puniki kasalin basa tur kasurat marupa kakawin mabasa Jawi purwa olih Mpu Kanwa. Pangriptan kakawin puniki kalaksanayang duk kaprabon Raja Airlangga.

    Ring pangawit kakawin puniki wenten carita indik Arjuna nglaksanayang patapan ring Giri Mahameru, matetujon ngamolihang sanjata saking Bhatara Indra. Laut punika, ida kagoda olih dedari. Kewanten Arjuna lulus ring gegodaan punika. Maka pasueca, ida kaicen sanjata sakti olih Bhatara Indra.

    Wenten taler carita daweg Arjuna ngamademang raksasa Niwatakawaca sane ngusak-asik ring swargaloka tur ngawe para dewatane sami pada ngungsi.

    Kakawin puniki, yadiastun ring akudang carita tan anut ring sejarah aslinnyane, wantah kaloktah pisan ring Bali. Kakawin puniki pinih sering kaketus tur kaplajahin ring sekolah-sekolah. Kewanten, yening kadadosang rujukan sejarah, kakawin puniki tan anut duaning akeh satuannyane kamodifikasi. Wenten makeh pahpahane nenten manut ring Mahabharata manut aslinnyane sane karipta olih Ida Maharsi Wyasa. Nika mawinan, kakawin puniki ngranjing ring karya sastra, boya sejarah.

    In Indonesian

    Kakawin Arjuna Wiwaha adalah modifikasi dari kisah sejarah dalam Mahabharata, terutama dalam Adi Parwa. Kakawin ini mengisahkan perjalanan Arjuna mencari senjata sakti dari Dewa Siwa. Pada tahun 1019-1042, kisah Arjuna bertapa ini diterjemahkan dan ditulis dalam bentuk kakawin berbahasa Jawa kuno oleh Mpu Kanwa. Penulisan kakawin ini dilakukan pada masa pemerintahan Raja Airlangga.

    Pada bagian awal kakawin ini terdapat kisah mengenai Arjuna yang melakukan pertapaan di Gunung Mahameru untuk mendapatkan berkat dari Dewa Indra. Kemudian, dia digoda oleh dua orang bidadari. Namun Arjuna lulus dalam pertapaan itu. Sebagai berkat, dia diberikan senjata sakti oleh Dewa Indra.

    Ada juga kisah saat Arjuna membunuh raksasa Niwatakawaca yang menguasai swargaloka dan mengganggu ketenteraman para dewa.

    Kakawin ini, meskipun dalam beberapa bagian tidak sesuai dengan sejarah aslinya, sangat populer di kalangan orang Bali. Kakawin ini paling banyak dikutip dan dipelajari di sekolah-sekolah. Namun demikian, sebagai rujukan sejarah, kakawin ini tidak kredibel karena banyak bagiannya dimodifikasi. Ada banyak bagian yang tidak sesuai dengan kisah Mahabharata menurut aslinya sebagaimana yang ditulis oleh Maharsi Wyasa. Karena itu, kakawin ini digolongkan sebagai karya sastra, bukan epos sejarah.

    Text Excerpt


    Bahasa Kawi/Kuno

    om sembah ning anatha tinghalana de triloka sarana

    wahya dyatmika sembahing hulun i jong ta tan hana waneh sang lwir agni sakeng tahen kadi minyak sakeng dadhi kita sang saksat metu yan hana wwang amuter tutur pinahayu (Kakawin Arjuna Wiwaha 10.1)

    (translated by experts)

    In English

    Oh my Lord, protector of the three worlds, I offer my respectful obeisance unto you from within and without. I bow down unto your lotus feet with firm faith. You are the essence of everything, as fire within wood, as clarified butter extracted from milk. You are always visible if a person constantly utter your holy names. (Translated by experts).

    In Balinese

    In Indonesian

    Oh Tuhan, pelindung ketiga alam. Hamba bersujud kepada-Mu dari dalam hati maupun di luar. Hamba bersujud di kaki padma-Mu dengan keyakinan penuh. Engkau adalah sari segala sesuatu, laksana api di dalam kayu dan minyak ghi dalam susu. Engkau dapat dilihat oleh mereka yang terus-menerus mengucapkan nama suci-Mu. (terjemahan oleh ahli).

    Index