Upacara Majrimpen

From BASAbaliWiki
Revision as of 06:47, 2 June 2023 by CANDRIKA (talk | contribs) (Created page with "{{PageSponsor}} {{Holiday |Page Title=Upacara Majrimpen |Wuku=Dungulan |Photograph=20230602T062015273Z724949.jpg |Information about place={{Holiday/Information |Title of infor...")
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
20230602T062015273Z724949.jpg
Holiday or Ceremony
Upacara Majrimpen
Related books
    Related children's books
      Related folktales
        Related lontar
          Related places
            Calendar
            Dictionary words


              Add your comment
              BASAbaliWiki welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.

              Information about Holiday or Ceremony

              Upacara Majrimpen
              Majrimpen 1.jpg

              Where did this ceremony take place:


              In English

              The Majrimpen Ceremony in Pedawa Village is held every Galungan Day on Wednesday, Kliwon, wuku Dungulan. This ceremony is held in the afternoon after Galungan Day. The Mejrimpen tradition uses the main ceremony or offering in the form of jrimpen, which functions as: (1) a cleansing ceremony. The people of Pedawa Village have a belief that people who are born into the world are considered cuntaka, or still dirty, so it is necessary to hold a cleaning ceremony with jerimpen facilities so that the child can enter a holy place or temple, or (2) a Nyambutin ceremony, namely a ceremony for babies who are 105 years old. This tradition is also known as the telu monthly or tigang sasih ceremony, and (3) as the Ngotonin ceremony. In general, the people of Pedawa Village do not carry out the Ngotonin ceremony (a birth celebration ceremony once every 210 days) and the three-monthly ceremony, but the implementation is replaced by the Majrimpen Ceremony and (4) as a thanksgiving ceremony to commemorate the victory of Dharma (good) over Adharma (evil or evil).

              In Balinese

              Upacara Majrimpen di Desa Pedawa kaamrgiang nyabran galungan ring Buda Kliwon Dunggulan. Upacara puniki kalaksanayang ri kala sanja, sesampune ngamargiang Galungan. Sarana sane kanggen sajeroning upacara puniki inggih punika upakara sane kawastanin jerimpen. Kawigunan upacara puniki; 1 pinaka upacara panyucian utawi pabersih. Krama desa ring Pedawa uning ring kawentenan manusa sane embas ka jagate puniki kantun cuntaka kotor0, santukan punika, patut kamargiang upacara pabersih sane masarana antuk jerimpen, mangdane anak alit sane wawu embas punika mresidayang ngaranjing ka pura-pura, 2 pinaka upacara nyambutin inggih puniki upacara anggen rare bayi sane wawu mayusa 105 dina. Upacara puniki taler kabaos upacara matelu bulanan tigang sasih , 3 pinaka upacara ngotonin. Krama Desa Pedawa nenten ngamargiang upacara ngotonin nyabran nem sasaih 210 hari taler upacara tigang sasaih, sakewanten kagentosin antuk upacara majrimpen puniki, taler 4 pinaka upacara sane nyihnayang rasa suksma sajeroning kawentenan Dharma ring jagate.

              In Indonesian

              Tradisi Majrimpen di Desa Pedawa diadakan setiap Hari Raya Galungan pada Rabu buda Kliwon, wuku Dungulan. Upacara ini dilaksanakan pada sore hari setelah Hari Raya Galungan. Tradisi Mejrimpen menggunakan sarana upacara atau banten utama berupa jrimpen yang berfungsi sebagai: (1) sebagai upacara pembersihan. Masyarakat Desa Pedawa memiliki keyakinan orang yang lahir ke dunia dianggap cuntaka atau masih kotor, sehingga perlu mengadakan upacara pembersihan dengan sarana jerimpen, agar si anak bisa masuk ke tempat suci atau pura, (2) sebagai upacara Nyambutin yaitu upacara untuk bayi yang telah berusia 105 hari. Tradisi ini juga disebut dengan nama upacara telu bulanan atau tigang sasih, (3) sebagai upacara Ngotonin. Masyarakat Desa Pedawa secara umum tidak melaksanakan upacara Ngotonin (upacara perayaan kelahiran setiap 210 hari sekali) dan upacara tiga bulanan, tetapi pelaksanaannya diganti dengan Upacara Majrimpen, dan (4) sebagai upacara syukuran untuk memperingati kemenangan Dharma (kebaikan) atas Adharma (kejahatan atau keburukan).Sehingga perlu mengadakan upacara pembersihan melalui Majrimpen agar si anak bisa masuk ke tempat suci atau pura, (2) sebagai upacara Nyambutin. Yaitu upacara untuk bayi yang telah berusia 105 hari. Tradisi ini juga disebut dengan nama upacara telu bulanan atau tigang sasih, (3) sebagai upacara Ngotonin. Masyarakat Desa Pedawa secara umum tidak melaksanakan upacara Ngotonin (upacara perayaan kelahiran setiap 210 hari sekali) dan upacara tiga bulanan). Pelaksanaannya diganti dengan Upacara Majrimpen, dan (4) sebagai upacara syukuran untuk memperingati kemenangan Dharma (kebaikan) atas Adharma (kejahatan atau keburukan).


              Youtube


              https://www.google.com/search?q=upacara+jerimpen+di+desa+pedawa&sxsrf=APwXEdemL2UrO0yweGgLdl9OmErwGMStgg:1685686711276&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjc5YKt-KP_AhXgTWwGHTvRDGoQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1366&bih=643&dpr=1#imgrc=h-c5Got4DbQ5MM

              <ul><li>Property "Holiday information text" (as page type) with input value "The Majrimpen Ceremony in Pedawa Village is held every Galungan Day on Wednesday, Kliwon, wuku Dungulan. This ceremony is held in the afternoon after Galungan Day. The Mejrimpen tradition uses the main ceremony or offering in the form of jrimpen, which functions as: (1) a cleansing ceremony. The people of Pedawa Village have a belief that people who are born into the world are considered cuntaka, or still dirty, so it is necessary to hold a cleaning ceremony with jerimpen facilities so that the child can enter a holy place or temple, or (2) a Nyambutin ceremony, namely a ceremony for babies who are 105 years old. This tradition is also known as the telu monthly or tigang sasih ceremony, and (3) as the Ngotonin ceremony. In general, the people of Pedawa Village do not carry out the Ngotonin ceremony (a birth celebration ceremony once every 210 days) and the three-monthly ceremony, but the implementation is replaced by the Majrimpen Ceremony and (4) as a thanksgiving ceremony to commemorate the victory of Dharma (good) over Adharma (evil or evil)." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li> <!--br--><li>Property "Holiday information text ban" (as page type) with input value "Upacara Majrimpen di Desa Pedawa kaamrgiang nyabran galungan ring Buda Kliwon Dunggulan. Upacara puniki kalaksanayang ri kala sanja, sesampune ngamargiang Galungan. Sarana sane kanggen sajeroning upacara puniki inggih punika upakara sane kawastanin jerimpen. Kawigunan upacara puniki; (1) pinaka upacara panyucian utawi pabersih. Krama desa ring Pedawa uning ring kawentenan manusa sane embas ka jagate puniki kantun cuntaka (kotor0, santukan punika, patut kamargiang upacara pabersih sane masarana antuk jerimpen, mangdane anak alit sane wawu embas punika mresidayang ngaranjing ka pura-pura, (2) pinaka upacara nyambutin inggih puniki upacara anggen rare (bayi) sane wawu mayusa 105 dina. Upacara puniki taler kabaos upacara matelu bulanan (tigang sasih), (3) pinaka upacara ngotonin. Krama Desa Pedawa nenten ngamargiang upacara ngotonin nyabran nem sasaih (210 hari) taler upacara tigang sasaih, sakewanten kagentosin antuk upacara majrimpen puniki, taler (4) pinaka upacara sane nyihnayang rasa suksma sajeroning kawentenan Dharma ring jagate." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li> <!--br--><li>Property "Holiday information text id" (as page type) with input value "Tradisi Majrimpen di Desa Pedawa diadakan setiap Hari Raya Galungan pada Rabu buda Kliwon, wuku Dungulan. Upacara ini dilaksanakan pada sore hari setelah Hari Raya Galungan. Tradisi Mejrimpen menggunakan sarana upacara atau banten utama berupa jrimpen yang berfungsi sebagai: (1) sebagai upacara pembersihan. Masyarakat Desa Pedawa memiliki keyakinan orang yang lahir ke dunia dianggap cuntaka atau masih kotor, sehingga perlu mengadakan upacara pembersihan dengan sarana jerimpen, agar si anak bisa masuk ke tempat suci atau pura, (2) sebagai upacara Nyambutin yaitu upacara untuk bayi yang telah berusia 105 hari. Tradisi ini juga disebut dengan nama upacara telu bulanan atau tigang sasih, (3) sebagai upacara Ngotonin. Masyarakat Desa Pedawa secara umum tidak melaksanakan upacara Ngotonin (upacara perayaan kelahiran setiap 210 hari sekali) dan upacara tiga bulanan, tetapi pelaksanaannya diganti dengan Upacara Majrimpen, dan (4) sebagai upacara syukuran untuk memperingati kemenangan Dharma (kebaikan) atas Adharma (kejahatan atau keburukan).Sehingga perlu mengadakan upacara pembersihan melalui Majrimpen agar si anak bisa masuk ke tempat suci atau pura, (2) sebagai upacara Nyambutin. Yaitu upacara untuk bayi yang telah berusia 105 hari. Tradisi ini juga disebut dengan nama upacara telu bulanan atau tigang sasih, (3) sebagai upacara Ngotonin. Masyarakat Desa Pedawa secara umum tidak melaksanakan upacara Ngotonin (upacara perayaan kelahiran setiap 210 hari sekali) dan upacara tiga bulanan). Pelaksanaannya diganti dengan Upacara Majrimpen, dan (4) sebagai upacara syukuran untuk memperingati kemenangan Dharma (kebaikan) atas Adharma (kejahatan atau keburukan)." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li></ul>