Balinese Cultural Identity and Global Tourism, the Garuda Wisnu Kencana Cultural Park

Pic putraGWK.png
Title of article (Indonesian)
Identitas Budaya Bali dan Pariwisata Global, Taman Budaya Garuda Wisnu Kencana (GWK)
Title of article (Balinese)
Praciri Budaya Bali lan Pariwisata Global, Taman Budaya Garuda Wisnu Kencana (GWK)
Original title language
English
Title (other local language)
Author(s)
Subjects
  • Balinese identity
  • cultural tourism
  • globalism
  • nationalism
  • Garuda Wisnu Kencana
Title of Journal
Asian Ethnicity
Volume and Issue number
21, 3
Date of Publication
2019/07/15
Page Numbers
425-442
Link to whole article
https://doi.org/10.1080/14631369.2019.1641691
Related Places
Related Holidays
    Related Books
      Related Lontar

        Abstract


        In English

        The island of Bali has been inextricably bound up with the tourism industry. This article examines the dynamic Balinese cultural identity and its ever-changing relationship with tourism in the age of globalism through the analysis of a case study: the construction of the Garuda Wisnu Kencana Cultural Park (between 1993–2018), containing an enormous statue of the Hindu God Wisnu mounting the magical bird Garuda. The park and statue can be seen as a new cultural landmark for the Indonesian nation and for the Balinese tourism industry. However, the case study of the park also shows how Bali has changed its role within the Indonesian archipelago since the fall of the Suharto regime in 1998 while dealing with new challenges of global tourism. Representations of a Balinese cultural identity have evolved from national, top-down level constructions of ‘cultural tourism’ into a global tourist destination through hosting international events at the park.

        In Balinese

        Bali gumanti sampun masikian pisan ring pariwisata. Panyuratan puniki mangulati praciri budaya Bali sane stata tumbuh lan paiketannyane ring widang pariwisata ritelenging globalisme ngawigunayang studi kasus wewangunan Taman Budaya Garuda Wisnu Kencana ngawit warsa siu sangang atus sangang dasa tiga rauhing warsa duang tali pelekutus , sane merupa arca Hindu Dewa Wisnu ngadeg ring luhuring paksi garuda sane agung. Taman lan arca inucap kasengguh pinaka praciri budaya anyar wangsa Indonesia taler pariwisata Bali. Nanging asapunika, studi kasus mantuka ring kawentenan taman puniki taler nyihnayang kawentenan Bali sane sampun magentos, ngawit karuntuhan ipun Suharto ring warsa siu sangang atus sangang dasa kutus, sinambi natingin pakibeh globalisme. Pariwisata Bali sampun magentos saking pariwista budaya sane nunggil saking ulu rauhing ke sor, menados tetujun wisata global. Mabukti rikala mangkin taman punika gumanti pinaka genah ngelaksanayang acara sane ageng tur kamiletin makudang negara.

        In Indonesian

        Pulau Bali telah sangat menyatu dengan dunia pariwisata. Artikel ini meneliti identitas kebudayaan Bali yang dinamis dan hubungannya yang selalu berevolusi dengan dunia pariwisata di tengah globalisme dengan menggunakan studi kasus, pembangunan Taman Budaya Garuda Wisnu Kencana (antara tahun 1993 – 2018), yang berbentuk patung Hindu Dewa Wisnu berdiri di atas burung garuda yang agung. Taman dan patung tersebut dipandang sebagai pertanda budaya baru untuk Bangsa Indonesia dan untuk industri pariwisata Bali. Namun demikian, studi kasus terhadap eksistensi taman ini juga menunjukkan bahwa Bali telah mengubah perannya di dalam konteks kepulauan Indonesia semenjak jatuhnya rezim Suharto pada tahun 1998 sembari berhadapan dengan tantangan baru globalisme pariwisata. Keterwakilan identitas budaya Bali berevolusi dari konstruksi turisme budaya terpusat, dari atas ke bawah, menjadi destinasi wisata global dengan menjadi tuan rumah bagi banyak kegiatan berskala internasional di taman tersebut.