How to reduce waste at school canteen? Post your comments here or propose a question.

Inheritance to Balinese People Regarding Heirs Who Change Religion

20220925T032209003Z913780.png
Title of article (Indonesian)
Pewarisan pada Masyarakat Adat Bali Terkait Ahli Waris yang Beralih Agama
Title of article (Balinese)
Pawarisan ring Prajana Adat Bali lan Pailetannyane ring Indik Nilar Agama.
Original title language
Indonesian
Title (other local language)
Author(s)
Subjects
  • Pewarisan
  • Masyarakat adat Bali
  • Ahli waris
  • beralih agama
Title of Journal
Acta Comitas
Volume and Issue number
1, 2
Date of Publication
Page Numbers
131-141
Link to whole article
https://ojs.unud.ac.id/index.php/ActaComitas/article/view/24898
Related Places
Related Holidays
    Related Books
      Related Lontar


        Add your comment
        BASAbaliWiki welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.

        Abstract


        In English

        This study aims to explore and analyze about the position of heir converts in terms of rights and obligations both within the family and in indigenous communities as well as relevant legal consequences arising heir switch religions. This study is an empirical law, with non-doctrinal approach (socio legal research). Data extracted with interviews, analyzed qualitatively . The results showed that the heirs are turning religion is no longer a resident heir. Consequently heir in question fall heir rights of parents. The death of heir rights cause no obligations to be assuming both obligations towards the family and towards i ndigenous peoples. Heir converts studied from Lawrence M. Friedman's theory about the legal system consists of three elements, namely the legal structure, the substance of the law and legal culture, which of the three elements that are not experiencing gro wth. Thus the customary law of inheritance Bali still preserved intact.

        In Balinese

        Panyuratan puniki maduwe tatujon nyelehin lan mitatasin linggih ahli waris sane nilar agama lan paiketannyane ngeninin hak kalawan kewajiban ipune ring kulewarga inggihan ring prajana adat, taler pemarilaksana uger uger sane katibakang rikala sang ahli waris nilar agama. Panyuratan puniki marupa panyuratan uger uger minakadi empiris riantuk pamiteleb non doktrinal socio legal research . Data kapupul antuk metode saur pitaken lantur kapitelebin riantuk kualitatif. Pikolih panyuratan mitegesang inggihan ahli waris sane nilar agama nenten malih maduwe linggih pinaka ahli waris. Awinannyane ahli waris inucap putung hak waris ipune. Kaicalan hak waris inucap mapuara nenten malih wenten pedum sane patut kategen suun inggihan ring kulewarga yadian pinaka prajana adat. Pamaridabdab ngeninin ahli waris sane nilar agama kaketus saking teorin ipun Lawrence M. Friedman ngeninin sistim uger- uger sane kapah manados tigang bage inggih punika struktur,substansi lan budaya uger uger. Risapunapi tatige bage uger uger inucap nenten wenten paobahan, inggihan punika uger uger adat waris ring Bali kantun manggeh pemarginnyane.

        In Indonesian

        Penelitian ini bertujuan untuk menggali dan menganlisis tentang kedudukan ahli waris yang beralih agama dalam hal hak dan ke wajibannya baik dalam keluarga maupun dalam masyarakat adat serta akibat hukum yang timbul terkait ahli waris yang beralih agama tersebut. Penelitian ini merupakan penelitian hukum empiris, dengan pendekatan non doktrinal (socio legal reseach). Data digali dengan metode wawancara, selanjutnya dianalisis secara kualitatif. Hasil penelitian menunjukan bahwa ahli waris yang beralih agama tidak lagi berkedudukan ahli waris. Akibatnya ahli waris yang bersangkutan gugur hak warisnya dari orang tuanya. Gugurnya hak mewaris berakibat tidak ada kewajiban -ke wajiban yang harus dipikulnya baik kewajiban terhadap keluarga maupun terhadap masyarak at adat. Ahli waris yang beralih agama dikaji dari teorinya Lawrence M. Friedman tentang sistem hukum terdiri dari tiga unsur yaitu struktur hukum, substansi hukum dan budaya hukum, dimana dari ketiga unsur itu tidak mengalami perkembangan. Dengan demikian hukum adat waris Bali masih dipertahankan secara utuh.