How to reduce waste at school canteen? Post your comments here or propose a question.

Myth of the Kris Ki Baru Gajah: Textual Source of Keris Cleansing Tradition in Kediri Subdistrict, Tabanan, Bali

20230916T115936946Z928024.png
Title of article (Indonesian)
Mitos Keris Ki Baru Gajah: Sumber Tekstual Tradisi Pembersihan Keris di Kecamatan Kediri, Tabanan, Bali
Title of article (Balinese)
Mitos Keris Ki Baru Gajah Nganutin Tekstual Tradisi Mersihin Keris ring Kecamatan Kediri Tabanan,Bali
Original title language
English
Title (other local language)
Author(s)
  • AAA Meitridwiastiti
Subjects
  • nglisah
  • budaya
Title of Journal
Journal of Bali Studies
Volume and Issue number
10,1
Date of Publication
Page Numbers
217-234
Link to whole article
https://ojs.unud.ac.id/index.php/kajianbali/article/view/54271
Related Places
Related Holidays
    Related Books
      Related Lontar


        Add your comment
        BASAbaliWiki welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.

        Abstract


        In English

        The myth of Keris Ki Baru Gajah as it is written in the text of Purana Pura Luhur Pakendungan, Kediri Subdistrict, Tabanan Regency, Bali, has become the textual source of guideline for cleansing ritual nglisah , which is rubbing oil into the blade of keris being ritualized. This article analyses the myth of Keris Ki Baru Gajah which gives contribution to the culture preservation so that the meaning and purpose of the keris cleansing ritual can be understood and performed continuously. Data were collected by literature review, interview, and recording technique and they were analyzed with the function theory and semiotic. Analysis shows that the myth of the Keris Ki Baru Gajah serves as a guide in the implementation of the tradition of separating. In addition, this myth also functions as a medium for public education, strengthening community social relations, and is believed to be a repellent for plague. The meaning of the myth, namely symbolic meaning, loyalty, and fertility. It is hoped that the tradition derived from a myth can provide harmony and prosperity in the community in Kediri District, Tabanan, Bali.

        In Balinese

        Mitos Keris Ki Baru Gajah manut sane kasurat ring Purana Pura Luhur Pakendungan,Kecamatan Kediri,Tabanan, Bali, manados pangawit tekstual mantuka ring Upacara Pangresik Nglisah, ngusapang lengis ring keris. Sasuratan puniki mapitatasin kawentenan mitos keris Ki Baru Gajah sane ngawetuang pangeweweh mikukuh bakuhin budaya mawastu pikenoh lan tatujon upacara nglisah prasida kasungkemin tur kalaksanayang selanturnye. Data kapupulang majalaran antuk studi pustaka,saur pitaken lan pengerekaman.Teori sane kawigunayang inggihan marupa teori fungsi lan simiotik.Pamitatas manyihnayang inggihan mitos Keris Ki Baru Gajah mapikenoh pinaka panuntun ring panglaksanan dresta nglisah.Siosan ring punika mitos puniki taler mapikenoh pinaka sarana pangajah ajah prajanane,nincapang paiketan sosial lan kapracaya mamunahang sekancan lara roga. Pikenoh mitos punika inggihan marupa simbolik,kasusatyan lan kauripan sarwa tatanduran.Kaaptiang riantuk dresta sane mawit saking mitos prasida raris ngawetuang keadungan lan kasukertan risajeroning kauripan prajanane ring Kecamatan Kediri,Tabanan,Bali.

        In Indonesian

        Mitos Keris Ki Baru Gajah seperti tertulis dalam teks Purana Pura Luhur Pakendungan di Kecamatan Kediri, Tabanan, Bali menjadi sumber tekstual dari tradisi ritual pembersihan nglisah, mengoleskan minyak ke bilah keris. Artikel ini menganalisis sebuah mitos Keris Ki Baru Gajah yang memberikan kontribusi bagi pelestarian kebudayaan sehingga makna dan fungsi dari upacara nglisah dapat dimengerti dan dilaksanakan secara berkelanjutan. Pengumpulan data dilakukan melalui studi pustaka, wawancara, dan perekaman. Teori yang digunakan dalam analisis ini adalah teori fungsi dan semiotik. Analisis menunjukkan bahwa mitos Keris Ki Baru Gajah berfungsi sebagai panduan dalam pelaksanaan tradisi nglisah . Selain itu, mitos ini juga berfungsi sebagai media pendidikan masyarakat, mempererat hubungan sosial masyarakat, dan dipercaya sebagai pengusir wabah penyakit. Makna dari mitos tersebut, yaitu makna simbolik, loyalitas, dan kesuburan. Diharapkan dengan tradisi yang berasal dari sebuah mitos dapat memberikan keharmonisan dan kesejahteraan kehidupan dalam masyarakat di Kecamatan Kediri, Tabanan, Bali.